http://www.foodinspiration.be http://www.foodinspiration.fr http://www.foodinspiration.com

Picnic: de disruptive digitale supermarkt

2 oktober 2015    Dave Veerman   

@daveveerman is Customer Solution Advisor bij SAP Nederland en neemt de nieuwe supermarkt Picnic onder de loep

In september opent supermarkt Picnic zijn deuren. Picnic is niet zomaar een supermarkt: het heeft namelijk geen enkel filiaal. Boodschappen doe je op het web. Een doorbraak in de retail, want niet eerder durfde iemand die stap te nemen. Een doorbraak die bovendien voor een revolutie kan zorgen.

Onlineshoppen is niets nieuws. Al jaren bestellen we kleding, gadgets, vakanties en wat al niet meer vanachter onze pc, smartphone of tablet. Maar onlinesupermarkten bestonden tot voor kort niet. Het dichtst in de buurt kwamen de webshops van traditionele supermarkten. Maar dat was echt een luxedienst: de thuisbezorging kost extra geld. Deze diensten hebben een schaars aandeel in de totale omzet: slechts 1,5 procent. Voor veel klanten is thuisbezorgen simpelweg te duur.

Het gloednieuwe initiatief Picnic pakt het anders aan. Picnic kent geen traditionele filialen, je doet je boodschappen volledig online. En belangrijk: de dienst bezorgt je boodschappen volledig gratis aan huis. Dat ook nog tegen een laagsteprijsgarantie.

Uitdagingen

Het is niet voor niets dat de onlinesupermarkt zo lang op zich liet wachten. De grootste uitdaging zijn de kosten. Natuurlijk wordt dit deels gecompenseerd door het ontbreken van filialen. Maar het tijdig leveren van het specifieke pakket boodschappen bij alle klanten verspreid over het hele land, is een enorme logistieke en kostentechnische puzzel.

Picnic heeft daarop wat gevonden. Je kunt pas klant worden als genoeg mensen in jouw buurt zich ook hebben aangemeld. Ze bepalen dus hun eigen routes. Zo minimaliseert de onlinesupermarkt inefficiënte ritten en dat drukt de kosten. Bovendien kan het zo in een natuurlijk tempo groeien, zonder direct overdonderd te worden door de vraag. Ook over de inkoopkant is nagedacht: die vindt pas plaats nadat de klant besteld heeft. Voorraden zijn dus niet aan de orde. De klant kiest bovendien de best passende bezorgronde en weet ze op een half uur nauwkeurig wanneer de bestelling voor de deur staat.

Is dit dan de gouden bokshandschoen die de grote, ervaren jongens een ferme tik kan uitdelen? Het zal lastig worden. Grote spelers als Albert Heijn en Jumbo hebben natuurlijke enorme schaal- en inkoopvoordelen. Picnic zal het moeten hebben van massa en dus groei.

Regels herdefiniëren

Bovendien zullen ze hun digitale winkels slim moeten inrichten. Ook wat dat betreft staan ze voor een uitdaging. Supermarkten kunnen buigen op talloze onderzoeken naar fysiek winkelgedrag en best practices. Laat de klant starten in een versafdeling voor het positieve gevoel, leg de hardlopers in het zicht en de impulsaankopen bij de kassa. Een onlinesupermarkt moet al die regels herdefiniëren of op zijn minst vertalen naar de digitale omgeving. De klant moet bovendien bereid zijn de fysieke winkelervaring in te ruilen voor een digitale. Dan moet die digitale winkelervaring in ieder geval zo rijk mogelijk zijn.

Inzicht

Aan de andere kant heeft Picnic perfect zicht op het shop- en aankoopgedrag van hun klanten. De buying journey is via webanalytics duidelijk inzichtelijk. De winkelier weet precies wie welk product koopt en op termijn dus wat zijn of haar voorkeuren zijn. De digitale winkelomgeving maakt bovendien eenvoudiger predictive analytics mogelijk op klantniveau.

Door het analyseren van aankoopgedrag over langere tijd kan het aankopen voorspellen en niet alleen inkoop daarop afstemmen, maar ook persoonlijke aanbiedingen en suggesties doen. Nergens is contextuele en persoonlijk gerichte marketing zo laagdrempelig als in een webshop. Fysieke sensoren en klantenkaarten zijn volstrekt overbodig. Picnic moet daarvan profiteren, wil het een kans maken in de heftige concurrentiestrijd.

Frisse wind

Picnic is een frisse wind in supermarktland. Het leidt ongetwijfeld tot nieuwe innovaties en laat traditionele spelers opnieuw nadenken over hun eigen dienstverlening. Ik geloof in ieder geval in het potentiële succes van een digitale supermarktformule en wens ze alle succes.
 

 

 

Fotografie: ANP

Reacties

Plaats een reactie

Inloggen met of
Als je inlogt met Twitter of Facebook wordt je reactie automatisch gepost of getweet met de link naar dit artikel.

Super Sibaris

Is het al lastig om in Lima slecht buiten de deur te eten, bij Sibaris in Lima klopt werkelijk alles.

Picnic: de disruptive digitale supermarkt

@daveveerman is Customer Solution Advisor bij SAP Nederland en neemt de nieuwe supermarkt Picnic onder de loep

5 Seconds of Summer

Tijdens het zomerseizoen blijft je anders zo goeddraaiende restaurant leeg. Herkenbaar gevoel? Lees dan vooral verder.

Talent gaat mooie toekomst tegemoet

Tijdens @tvdtoekomst zit @Culiluci bij juryleden Jacob Jan Boerma @rest_deLeest en Edwin Vinke @krommewatergang.

Fucking Perfect? Fucking Respect!

Voor de documentaire Fucking Perfect over @SergioHerman vraagt @JeroendeZeeuw wat meer Fucking Respect.

Houden van mannen

Wat moeten we toch met die bokken, stieren en hanen? @megamarijke van @YFM_Br en @YFM_NL blogt erover.

Zoeken

Gratis aanmelden Magazine

Vul bovenstaand formulier in om je gratis aan te melden voor het Food Inspiration Magazine. Het magazine wordt elke 3 weken per e-mail verstuurd.

Sponsored stories

Tweets #foodinspiration

Arjan de Boer @Arjantweets
"RT @nataschakooim: @FoodInspiration lanceert campagne OVER DE VLOER BIJ DE BOER! Daarmee biedt ze de boerenproducten van ons land de er…htt… "

Adrian Los @Adrian_Los
"RT @foodinspiration: Recap #FoodUnplugged! Barefood luxury met ruim 600 #food #professionals op het kazerneterrein in Ede. Check it out! ht… "

Chef G. Imperato @Chef_Imperato
"Fresco pasta !!!! #food #italy #italian #italianchef #chef #italianfood #instafood #kitchen #foodblogger… https://t.co/EKiPUa6bPo"

Chef G. Imperato @Chef_Imperato
"Gñoquis estilo Sorrentina!!! #food #italy #italian #italianchef #chef #italianfood #instafood #kitchen #foodblogger… https://t.co/MHHrlcIdcC"

Chef G. Imperato @Chef_Imperato
"#food #italy #italian #italianchef #chef #italianfood #instafood #kitchen #foodblogger #foodinspiration #foodforlife #lovefood #recipes "

Ad van Olphen @Advanolphen
"RT @HenriBV: RT @fibelgie: Van koffiegruis naar oesterzwammen. Cyclisch ondernemen kan ook thuis! #barefoodluxury #foodunplugged https://t."

Theo van Brussel @tvanbrussel
"RT @foodinspiration: Recap #FoodUnplugged! Barefood luxury met ruim 600 #food #professionals op het kazerneterrein in Ede. Check it out! ht… "

Theo van Brussel @tvanbrussel
"RT @foodinspiration: Bam! Vroegboekkorting op de Food Inspiration Days 2017 (t/m 1 juli). €50,- korting per ticket met de code FIDAYS via h… "

Arjan de Boer @Arjantweets
"RT @foodinspiration: Bam! Vroegboekkorting op de Food Inspiration Days 2017 (t/m 1 juli). €50,- korting per ticket met de code FIDAYS via h… "

Edwin Klaasen @Desemenzo
"Samen met boer Jeroen #foodunplugged vorige week vrijdag #wetenwaternietinzit @foodinspiration #fipioneers… https://t.co/QE5d1dTfcF"